Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 3 september 2012

Årets plommonmarmelad

Vi har ett plommonträd som ger otroliga mängder frukt, så mycket att vi ringt till vänner för att höra om de är intresserade att svänga förbi & plocka en påse. Jag har hunnit göra årets plommonmarmelad. Denna gång kryddade jag med kanel & kardemumma. Receptet är enkelt att dubbla, vilket jag gjorde här.

Imorgon blir det jag som får ta med plommon till jobbet :0)

Recept, enkel sats (dubbla när du ändå är igång):
1 kg plommon
7 dl syltsocker
1 kanelstång
1 tsk kardemumma
Fortsättning under bilderna...

We have a plum tree that produces incredible amounts of fruit, so much that we called friends to see if they are interested to swing by & pick a bag. I've had make a batch of plum jam which I spiced with cinnamon & cardamom. The recipe is easy to double, which I did here.
Recipe (double when you're at it):
1 kg plums
7 cups jam sugar
1 cinnamon stick
1 tsp cardamom
Continued below the pictures ...



 Härliga plommon...
 Skölj & dela plommonen, ta bort skärnorna... Jag ställer alltid grytan på en våg, då är det lätt att få rätt mängd.
 Mortla kardemumman...
 Strö över kardemumman & lägg i kanelstängerna (jag tog 3 st kanelstänger till dubbel sats)...
 Häll i sockret, tillsätt inte riktigt allt på en gång, bättre att smaka sig fram hur mycket sötma man föredrar...
 Rör ihop allt & låt sedan marmeladen sjuda i ca 30 minuter. Skumma då & då...
 Häll upp marmeladen direkt i varma & rena burkar, förslut & låt svalna. Förvara i kylskåpet.
 Dessa etiketter kommer från Lagerhaus...
2012 års plommonmarmelad är klar. Perfekt gå bort present ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar