Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 19 december 2013

Julgodis, rocky road fudge

Första gången jag gjort rocky road fudge & om jag får säga det själv så blev resultatet alldeles lysande ;)

Receptet hittade jag på recept.nu, adderade dumle kola & bytte ut nötter mot rostad salt mandel & ändrade måtten något...

Recept:
100 g ljus choklad (mjölkchoklad) - jag la till ett par extra bitar 100 g mörk choklad (64 %) -jag använde 70%15 g smör 1/2 burk burk söt kondenserad mjölk 1 tsk vaniljsocker 1.5 dl marshmallows (mini eller stora klippta i småbitar) -jag tog istället 2 dl 1 dl salta jordnötter + lite mer än 1 dl rostad salt mandel
+ delade dumle kolor

This is the first time I made ​​rocky road  Christmas fudge & if I may say so myself, the result is absolutely brilliant ;)


Här ligger alla ingredienserna uppradade. Nötalergiker som jag är använder jag istället saltad & rostad mandel...
 Börja med att smält 100 g mörk choklad & 100 g ljus choklad med 1/2 burk kondenserad mjölk & ca 15 g smör i vattenbad. Rör då & då så att det blandar sig ordentligt...
 Ta av chokladen från värmen & rör i 1 tsk vaniljsocker...
 Dela ett gäng dumle kolor, 1 kola till 6 små bitar...
 Vänd i mandel, sedan dumle kola & sist mini marchmellows...
 Lägg chokladsmeten på en plåt med bakplåtspapper & tryck försiktigt ut den med en sked. Ställ kallt över natten...
Skär choklad kakan i mindre bitar & förvara kallt i en burk.
MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar