Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 26 februari 2014

Nyttigt bananbröd

Fick recept av en god vän som gillar exakt samma typ av mat som jag. Det hela resulterade i ett super nyttigt bananbröd, nästan lite mer som en kaka en än ett bröd. Som pålägg rekommenderar jag keso. Som vanligt när jag bakat bröd, skivade jag upp det och fryste in, perfekt att ta med till jobbet :)

1 nyttigt bananbröd:
3 mogna bananer
5 dadlar
5 msk varmt vatten
3 ägg
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1/4 dl kokosolja
1 tsk kanel
1 1/2 tsk vaniljessens
1 tsk bakpulver
1/2 tsk havssalt
kokosflingor/kokosflagor/pumpafrön

Se resten under bilderna...

Got this recipe from a good friend who likes the same kind of food as I do. It all resulted in a super healthy banana bread, almost a little more like a cake than a bread. I recommend cottage cheese as toppings. Perfect to keep in fryse & bring to work :)

1 healty banana bread:
3 very ripe bananas
5 dates
5 Tbsp warm water
3 eggs
1 cups almond flour
1 cup coconut flour
1/4 dl cup coconut oil
1 tsp cinnamon
1. tsp vanilla extract
1 tsp baking soda
1/2 tsp sea salt
unsweetened coconut flakes for sprinkling

See the rest below the pictures...



Fräschare än så här får bananerna inte vara ;)
Vaniljessen var slut så jag använde Steviadroppar med vanilj...
Börja med att mixa dadlar med vatten till puré. Jag använde aprikoser och gula russin 
-man tager vad man haver...
Häll på fruktmoset över bananerna och mixa allt till en jämn smet...
Tillsätt ägg, vaniljessens & kokosolja, mixa...
Rör till sist ner de torra ingredienserna...
Häll upp smeten i en brödform klädd med bakplåtspapper, strö över kokosflagor, kokosflinger eller vad du föredrar...
Grädda i 175 grader i 40-50 minuter, prova med sticka om kakan är klar.
Jag kan också tänka mig att det är gott att slänga i en näver nötter eller mandel i smeten också, bara att prova sig fram ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar